środa, 28 marca 2018

"Dookoła Świata z Krzyżykowym Szaleństwem" - Marzec i USA

Witam cieplutko!

Coś ta wiosna nie chce przyjść, zaszyła się gdzieś i ani myśli wyjść... A człowiek po zimie taki spragniony ciepełka i słoneczka...

No ale nie o pogodzie miało być, a o kolejnym wyzwaniu w zabawie Dookoła Świata :) Na marzec Kasia zaproponowała Stany Zjednoczone. Miałam nie małą zagwozdkę co wyhaftować, bo USA to jak dla mnie mieszanka wszystkiego...i niczego, taki typowy misz-masz.

W końcu postawiłam na jeden z symboli Nowego Jorku, czyli nowojorską żółtą taksówkę. Tak powstał magnesik dla mojego synka:


A tutaj taka mała ciekawostka na temat nowojorskich taksówek:

Żółte są tylko te z Manhattanu i z medalionem na masce. Jest ich ponad 13tys. na małej wyspie o długości 21km i szerokości 4-12 km. Yellow Cab to obok Statuty Wolności i Empire State Building, najbardziej rozpoznawalna ikona Nowego Jorku. 
Taksówki w Nowym Jorku nie od początku były żółte. Dopiero w 1967 roku, w związku z coraz większą ilością taksówek bez licencji, miasto Nowy Jork nakazało, aby wszystkie taksówki z medalionami miały kolor żółty – podobno ulubiony kolor żony szefa departamentu, co miało je wyróżniać. 

A co to jest ten medalion? Medalion to nowojorska koncesja na prowadzenie żółtej taksówki. Jest wielkości tabliczki czekolady i kosztuje majątek. Większość medalionów wyemitowano jeszcze w 1937 r., kiedy taką licencję można było kupić za 10 $, po wojnie trzeba było za licencję zapłacić już 2,5 tys.$, a w latach 70 –tych aż 50 tys.

Dzisiaj jest wart znacznie więcej. Ile? Nawet milion dolarów …

Więcej ciekawostek na temat Nowego Jorku można znaleźć tu.

Buziaki :*

11 komentarzy:

  1. super magnesik powstał ;) nie tylko ja miałam problem z wyborem odpowiedniego wzoru ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny magnesik dla Synka :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uroczy. Ciekawe ujecie tematu-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Żółta nowojorska taksówka to jest to! ;) Świetny magnesik :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajna historia i super magnesik :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe informacje :) A magnesik super :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Magnesik fantastyczny. Synek pewnie zadowolony:) Ciekawych rzeczy się dowiedziałam. Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna interpetacja tego kraju. Genialny pomysł i piękne wykonanie :)

    OdpowiedzUsuń